Navigace

Stránka

• 1

Turisická trasa Malý a Velký Polom

Náročnost: po prudším výstupu od Mostů na Skalku dále nenáročný hřeben

23. 7. 2013 Zobrazit více

Turisická trasa Kozubová - Skalka

Náročnost: středně náročná trasa se stoupáním na Kozubovou a hraniční hřeben Moravskoslezských Beskyd
Příjezdové a odjezdové místo: Jablunkov - Návsí, vlak, autobus, parkoviště - Mosty u Jablunkova, zastávka, vlak

Výchozí a cílový bod: železniční stanice Jablunkov - Návsí - železniční zastávka Mosty u Jablunkova

Rozvrh vzdáleností: Jablunkov - Návsí, ČD - Kozubová, kaple 9 km - Malá Kykula, sedlo 2 km - Dolní Lomná, most 3 km - Kostelky 5 km - Mosty, Šance 4 km - Mosty u Jablunkova, zastávka ČD 1 km, celkem 24 km, čas chůze 7,5 hodiny

Výškový rozdíl: 590 m

Nejvyšší body: Kozubová, 982 m, Kostelky, 953 m

Možnosti občerstvení: restaurace v Návsí, chata Kovona na Kozubové, restaurace v Dolní Lomné, chaty Severka a Skalka, Mosty - Šance

Mapa KČT: č. 97 - Slezské Beskydy a Jablunkovsko

Popis trasy:

Ze železniční stanice Jablunkov - Návsí se vydáme po žluté značce. Lávkou pro pěší přejdeme koleje, zahneme vlevo kolem nich a pak po asfaltové silnici uhneme vpravo kolem hostince a pily v Návsí. Překonáme most přes Olši a stále po asfaltu mírně stoupáme kolem farmy a rozptýlených domků, před sebou vrcholky Ostrého a Kozubové. U autobusové zastávky v Milíkově přejdeme asfaltovou silnici a mezi domky osady Jasení dorazíme k úpatí masivu Kozubová. Opustíme asfaltku a chodníkem začínáme stoupat střídajícím se lesem a loukami. Nad osadou Štefka vyjdeme širokou cestou na rozsáhlé horské louky s dřevěnými chalupami osady Na Liščí. Vpravo zůstává lyžařský svah s vlekem. S přibývající výškou se stále více otevírají pohledy na Jablunkovsko, hřeben Slezských Beskyd a hraniční Skalka - Velký Polom. Traverzem pod vrcholem Kozubové (982 m) se dostaneme na rozcestí, kde zahneme vpravo a spolu se zelenou dojdeme asi po 300 metrech k horské chatě Kovona. Stojí na místě původní chaty z r. 1928, která vyhořela v r. 1973. Široké rozhledy z osady Na Liščí jsou ještě o několik výškových metrů zvýrazněny. Pokračujeme pár desítek metrů ke kapli sv. Anny, moderní kamenné stavbě s věží upravenou na rozhlednu (přístupná jen na sv. Annu a Silvestra). Vrátíme se zpět na rozcestí a hřebenovkou po zelené mírně klesáme kolem dalšího svahu s lyžařským vlekem do sedla pod Malou Kykulou. Zde zabočíme vpravo po modré a kolem partyzánského památníku sestoupíme lesním chodníkem k podnikové chatě Polana a dále zpevněnou cestou do centra Dolní Lomné. Dnes rekreační obec s řadou chat a lyžařských svahů se rozkládá kolem říčky Lomné a jejich přítoků. Po mostě přejdeme říčku i silnici a ocitneme se před areálem Slezských dnů., v němž se každoročně v září pořádají národopisné slavnosti Těšínska. Za dřevěnými objekty areálu zabočíme mírně doprava a začneme stoupat na hřeben. Zpočátku volným terénem mezi domky, pak lesem dojdeme k osadě Latkula a pak již nás čeká táhlé stoupání bočním hřebínkem. Červenou hřebenovku přetneme pár metrů západně od sjezdovek areálu Severka. Následuje nepříliš strmý sestup zcela zalesněnými jižními svahy. Překřížíme asfaltovou silničku na Tetřev a chodníkem kolem potůčku a opuštěného lomu sejdeme na asfaltovou silnici. Ještě krátce lesem a zamíříme mezi domky osady Šance. Krátká, modře značená odbočka nás dovede od školy ke zbytkům středověkých šancí. Valy a příkopy, postavené v r. 1578 proti vpádům z Uher, byly několikrát opraveny a počátkem 18. století přestavěny do dnešní podoby. Po silnici vedoucí od hraničního přechodu Šance - Milošová se vrátíme zpět ke škole, od níž nás modrá dovede asfaltovými cestami mezi rodinnými domky k železniční zastávce Mosty u Jablunkova, kde putování ukončíme.

23. 7. 2013 Zobrazit méně

Turistická trasa na Girovou

Náročnost: nenáročná trasa se stoupáním z Mostů

23. 7. 2013 Zobrazit více

Turistická trasa na Filipku

Náročnost: středně těžká trasa zvlněným terénem s počátečními výstupy