Navigace

Stránka

• 1

Turisická trasa Malý a Velký Polom

Náročnost: po prudším výstupu od Mostů na Skalku dále nenáročný hřeben

23. 7. 2013 Zobrazit více

Turisická trasa Kozubová - Skalka

Náročnost: středně náročná trasa se stoupáním na Kozubovou a hraniční hřeben Moravskoslezských Beskyd

Turistická trasa na Girovou

Náročnost: nenáročná trasa se stoupáním z Mostů
Příjezdové a odjezdové místo: Mosty u Jablunkova, vlak, autobus - Jablunkov - Návsí, vlak, autobusy

Výchozí a cílový bod: Mosty, turistické rozcestí - Jablunkov, autobusové či vlakové nádraží

Rozvrh vzdáleností: Mosty u Jablunkova, ČD - Gírová, chata 4 km - Komorovský Grůň 2,5 km - Hrčava 2,5 km - Gírová, chata 4 km - Jablunkov, koupaliště 5,5 km - Jablunkov - Návsí, ČD, celkem 21,5 km, čas chůze 6,5 hodiny

Výškový rozdíl: 420 m

Náročnost: nenáročná trasa se stoupáním z Mostů

Nejvyšší body: Gírová, 840 m

Možnosti občerstvení: Mosty u Jablunkova, chata Studeničný, chata Gírová, Hrčava, chata Polanka, Jablunkov

Mapa KČT: č. 97 - Slezské Beskydy a Jablunkovsko

Popis trasy:

Ideálním východiskem na Gírovou jsou Mosty u Jablunkova, protáhlá obec rozkládající se údolím Ošetnice k Jablunkovskému průsmyku. Od železniční stanice spolu s červenou značkou projdeme centrem obce s úřady, školou, hotelem Beskyd, restauracemi a barokním kostelem sv. Hedviky z roku 1768. Přejdeme hlavní silnici a za potokem stoupáme kolem vleků k lesu. Lesem projdeme na hřebenovou enklávu Studeničný s chatou, odkud se otevírá pěkný výhled na východní hřeben Moravskoslezských Beskyd. Od letošního roku lze na Studeničný dojít i z vlakové zastávky za tunelem po nově vyznačené modré značce - ze zastávky Śance nahoru na bývalou hlavní silnici č.11, po ní nad tunel na Jablunkovský průsmyk, dále vpravo nadjezdem nad novou dálnici, do lesa v lokalitě Zápověď a pak lesní cestou ( bývá často mokrá a blátivá ) na Studeničný, kde se asi 0.5 před chatou spojí s výše zmíněnou červenou značkou. Tato trasa je výhodná i v zimě pro běžkaře, bývá strojově projeta. Po mírně zvlněném nezalesněném hřebeni pokračujeme mezi roztroušenými chalupami k východu. Vstoupíme do lesa a po krátkém souběhu se zelenou dojdeme na louku s turistickou chatou na Gírové. Objekt z roku 1932 leží na jižním svahu vrchu Gírová (840 m), nejvyšším bodu Jablunkovské vrchoviny ( moravská část Kysuckých Beskyd ). Z vrcholu, na nějž vystoupáme neoznačeným chodníkem ( upozorní nás na něj směrová odbočka u chaty ), se naskýtá nerušený kruhový rozhled na okolní beskydská pohoří i Malou Fatru. Ve starém lomu Čertův mlýn uvidíme cvičné pískovcové stěny. Od chaty klesáme po loukách se stejnojmennými samotami a pak zalesněným hřebenem k osadě Komorovský Grúň. Zde přejdeme na žlutou značku a po polní cestě směřující k východu přijdeme po cca 700 m do lokality Na Dílku. zde nás opustí souběžná zelená značka vedoucí k celnici v Bukovci. Dáme se dále doprava a po hraničním hřbítku s výhledy na polskou Jaworzynku dojdeme ke škole a dřevěnému kostelíku v nejvýchodnější obci České republiky - Hrčavě. V obci, původně osadě Jaworzynky, připomínané r. 1645, se zachovalo několik dřevěných domů, známá je hospoda a zvonička. Dřevěný kostelík sv. Cyrila a Metoděje byl vystavěn roku 1936.( na tento svátek zde bývá pouť ). Žlutá značka dále pokračuje k jihu směrem na Trojmezí. Po asi 1 km narazíme na zelenou, po které můžeme dojít do slovenské obce Čierne pri Čadci s vlakovou zastávkou na trati Čadca - Skalité Serafínov - (Zwardoň ). Dále po žluté přijdeme na Trojmezí, v místě, kde se stýkají hranice Česka, Slovenska a Polska, byla roku 1990 zasazena ochránci přírody Lípa přátelství - pozor, zatím zde není povolen přechod do Polska. Toto místo ale není nejvýchodnější části České republiky, jak se někdy mylně uvádí. Nejvýchodnější bod ĆR je v Bukovci poblíž celnice v údolí potoka Oluška. Z Trojmezí se vrátíme zpět do obce, půjdeme dále po asfaltové silničce směr Mosty, která je jedinou přístupovou komunikací. U autobusové zastávky Markov narazíme na zelenou značku, odbočíme po ní vpravo na lesní cestu mezi chalupy osady Bařiny, dále stoupáme poměrně prudce kamenitou lesní cestou zpět k chatě na Gírové. Ještě jednou, tentokrát opačným směrem absolvujeme souběh zelené s červenou. Na okraji osady Široký ( poblíž je studánka - vyznačena odbočka ) pokračujeme stále po zelené a sestupujeme kamenitou cestou mezi domky, pak krátce přes les ( na okraji lesa možno odbočit vpravo lesní cestou na enklávu Polanka s penzionem a lyžařským vlekem a po silnici s prudkým klesáním se vrátit zpět na značku k hájence Plaňava - je to zajímavější trasa i schůdnější než tento úsek po zelené. Za Pláňavou ještě pokračujeme podél potoka na západním svahu Zelené hory vyjdeme z lesa. Přes Jablunkovskou brázdu se otevírá panoráma Moravskoslezských Beskyd s Kozubovou a Ostrým. Sledujeme okraj lesa ke kapli a pak klesáme asfaltkou mezi poli a roztroušenými domky osad Vyšní a Nižní Lýsky k řece Olši. S řekou po pravé ruce dojdeme k městskému koupališti s restaurací a ubytovnou. Přejdeme silnici do Písku a Bukovce a stezkou kolem Olše se dostaneme k autobusovému nádraží Jablunkov, dále chodníkem podél hlavní silnice ( velmi frekventovaná ) k vlakovému nádraží Jablunkov - Návsí, kde trasu ukončíme.

23. 7. 2013 Zobrazit méně

Turistická trasa na Filipku

Náročnost: středně těžká trasa zvlněným terénem s počátečními výstupy